◉ BOOK PRØVETUR ◉ GRATIS AI BIKEFIT ◉ FIND SHOWROOMS GRATIS LEV. 3 UGER ◉ KONTAKT ◉ KØB DANSK & DIREKTE
Interview med Heidi & Frank Høj
Q: Fortæl om jeres umiddelbare oplevelser med Pronghorn Road-X cyklerne?
Frank:
Landevejsmæssigt er jeg positivt overrasket. Jeg er vild med styreegenskaberne. Den lidt længere afstand mellem akslerne giver en øget stabilitet i svingene, særligt når cyklen rammer ujævnheder.
Cyklen svarer på det, som jeg beder den om, og den ligger godt på vejen. Fra sidste sæson vidste jeg godt, at Road-X er hurtig på gruset, men at det 1:1 er den samme oplevelse på landevej, er jeg faktisk overrasket over.
Heidi:
Enig. Det er ikke helt gået og for mig, at jeg ikke længere har to forskellige cykler til landevej og gravel, men kun een - nemlig Pronghorn Road-X
Road-X er det man inden for ridesporten kalder en pruh-hest. Dvs. en hest, der bare vil fremad. I modsætning til en hyphest, som der mere skal sparkes til. Road-X er en total fuldblodshest, der bare er fuldgyldigt landevej og gravel afhængigt af, hvilket hjulsæt, man sætter på.
“Road-X er en fuldblodshest, der både er til landevej og gravel afhængigt af, hvilken type hjulsæt, man sætter på.”
Heidi Høj
– Interview fortsat
Frank:
Da jeg kørte på Team Saxo Bank fik jeg lavet en custom forgaffel med en anden vinkel, så jeg fik en lidt større akselafstand for øget komfort på brostene. Det er faktisk den klassiske oplevelse, jeg nu har genfundet på Road-X’en, samtidigt med, at cyklen accelererer hurtigt og er responsiv på begge underlag.
Heidi:
Vi kører begge to med landevejsgrupper på vores cykler og det fungerer også upåklageligt på grusvejene. Særligt kan vi godt lide, at vi har flere gear at vælge imellem, end hvis vi kun kørte med en klinge foran.
Q: Er der ligheder mellem cykelsport og ridning?
Heidi:
Der er store ligheder mellem dressurridning og cykling. Måden man sidder på og vigtigheden af en stærk core. Fokus på detaljerne mellem rideudstyret og cyklen, og hele balancedelen.
Jeg nørder fx rigtig meget med dæk og dæktryk. Vi kører begge to tubeless og der er meget at hente i have det helt rigtige dæktryk, så man får balancen mellem komfort og performance. Jeg føler mig sikker, når jeg sidder på min Road-X og læner den ind i et sving, og den sikkerhed giver hurtighed.
Q: Hvordan får I tiden til at hænge sammen med den rigtige work/bike-balance?
Heidi:
Vi får ikke energi, af at ligge på sofaen og stene til TV-serier, men af at være aktive.
Frank:
Vi cykler meget ofte sammen og bruger de lange forårs- og sommeraftener ude på rammen. Ofte spiser vi sent, fordi vi er kommet til at cykle til kl. 21.
Heidi:
Der er generelt lidt for meget fokus på dårlig samvittighed generelt omkring motion - måske særligt for os kvinder. Det er jo vigtig både for en selv og for ens partner, at de får det frirum, der giver dem energi til at være en bedste version af sig selv. Det rum må man godt selv tage. Jeg har altid opfordret Frank til at cykle, fordi det er hans DNA som menneske at være cykelrytter og jeg får en bedre version af ham hjem igen hver gang.
Frank:
Efter min professionelle karriere havde jeg en længere periode, hvor jeg ikke cyklede så meget. Men jeg fandt efterhånden ud af at cykle for min egen cykelglædes skyld og ikke for at opnå resultater eller indfri forventninger. Det er der, jeg er nu, hvor vores cykelglæde er nøgleordet både for mig - og gudskelov også for Heidi.
Heidi:
Fra dressursporten har vi også fokus på at overordnede visuelle indtryk af harmoni af hele ekvipagen. Derfor betyder cyklernes visuelle udtryk også meget for os. De afdæmpede farver som Racing Car Green og Ice Blue tiltaler os giver cykler med et klassisk udtryk fra landevejen, som vi godt kan lide - også på gravel.
Frank:
De sadler, der sidder på cyklerne er bare sindsygt gode. En god pude kan ikke kompensere for en dårlig sadel og derfor er det fedt, at man kan få den rette bredde på sin sadel.
Heidi:
Hele set-up’et med en cykel og to hjulsæt er bare vildt fedt og enkelt - også når man skal rejse. Det fylder bare mindre og er lettere og billigere både i indkøb og i transport.
Q: Er der noget I savner på jeres Road-X?
Heidi:
Det eneste er jo gearinger til de helt stejle gravel-mure, som vi har mødt i udlandet, så der vil vi skifte vores kassetter til at have en endnu lavere gearing. Desuden hvis vi skal køre meget stærkt nedover klippestykker vil vi gerne op i dækbredde til 45 eller 50C. Det kan vi ikke på vores Road-X, men det gør os ikke noget.
Frank:
Med Road-X får vi en aero gravel cykel, der både ligner og kører som en landevejscykel - uden kompromisser. Begge dele er vigtigt for os. Vi kommer fra landevejssporten, men er flyttet over på gruset som det primære underlag.
Road-X er en to-i-een cross-over cykel, der giver os performance og cykelglæde på både grusveje og asfalt. Og jeg kan bruge den, når jeg kører løb på gravel.
Frank Høj, ex-professionel cykelrytter
Frank er tidligere professionel rytter fra bla. Team Saxo Bank med flere flotte top 10 resultater i bla Flandern Rundt og OL og Heidi kommer fra ridesporten og var en erfaren cykelrytter allerede inden hun og Frank mødte hinanden.
Frank og Heidi driver i dag virksomheden 360 Cycle bla med team-tøj fra belgiske Bio Racer og med rådgivning omkring cykling og træning. Læs mere på www.360cycle.dk
Om cyklerne.
Frank og Heidi kører Road-X 2GN med hhv. SRAM Force AXS og Shimano Ultegra Di2 samt 2 stk. DT Swiss 1400 hjulsæt med plug & play crossover funktionalitet.