-
SERVICEGUIDES
Her kan du få grundlæggende hjælp og vejledning til service og vedligeholdelse af din Pronghorn cykel.
Det tager kun få minutter at samle en ny cykel. Du skal bare være opmærksom på, at du ikke overspænder bolte.
DET SKAL DU BRUGE:
SÅDAN GØR DU:
5-6 NM er ca. 'fingerstramt' mellem tommel og hhv. pege- og langfinger.
NB. Punkterne 4. til 8. gælder ikke ved Plug & Play levering i XL Bike Box.
DET MÅ DU ALDRIG:
Sadelhøjden er det vigtigste parameter for at sidde rigtigt og godt på sin cykel. Sidder man rigtigt kan man undgå skader og køre mere effektivt.
Denne guide er kun vejledende. Vi anbefaler at teste sin position ved at justere højden med 1-2 mm ad gangen op og ned.
Generel tommelfingerregel MTB og cross cykler skal have sadlen ca. 1 cm lavere end landevej.
Du kan også eksperimentere med at flytte sadlen frem og tilbage 1-2 mm ad gangen og mærke forskellen.
Jo længere fremme sadlen er placeret, des mere bruges forsiden af lårmusklerne. Og des længere tilbage des mere bruges bagsiden af lårmusklerne.
Ønsker du at være helt sikker på, at du sidder i den rigtige position, kan du få foretaget et bikefit således, at alle kontaktflader med cyklen til at være indstillet korrekt.
Kæden overfører al din kraft og alle dine watt til baghjulet og kæden skal holdes ren og velsmurt. En ren kæde giver en hurtigere og flottere cykel.
DERFOR:
Snavns og skidt på kæden er en sikker måde til at slide hele sit 'drivetrain' ned på rekordtid. Selv de dyreste cykler og kæder bliver ret hurtig slidt og skifter man sin kæde ofte, holder hele kædelinjen med kassette og klinger meget længere. At en cykel er ny sikrer ikke mod, at bremseklodser og kæder skal skiftes relativt ofte.
Generelt holder MTB og cross samt gravel kæder og sliddele noget kortere tid end landevejscykler. Det er et spørgsmål om mudder og jord.
TIDSFORBRUG: 10-15 MIN.
DET SKAL DU HOLDE ØJE MED:
Ofte: Sliddele og gearing
Sjældnere: Lejer
DET MÅ DU ALDRIG GØRE:
Vi anbefaler at bruge vores autoriserede værksteder til service.
Find værksteder ➔
En ren cykel er en hurtig cykel. En ren cykel holder længere, giver højere køreglæde og holder brugtprisen bedre.
TIDSFORBRUG: 10-15 minutter. Udføres når cyklen er beskidt. Dvs. efter ture i regnvejr eller på våde veje.
DERFOR SKAL MAN VASKE SIN CYKEL:
En ren cykel er en hurtig cykel. En ren cykel holder længere, giver højere køreglæde og holder brugtprisen bedre. Og så er det jo bare ulirens at komme anstigende på en beskidt cykel.
Vi anbefaler at vaske cyklen ofte. Det er lettere at holde en ren cykel ren, end at skulle rengøre en cykel, der har samlet snavs gennem længere tid. Sliddele som kæde, kassette, klinger og pulleyhjul kan desuden ikke holde ret længe, hvis de er fulde af skidt og mudder.
DET SKAL DU BRUGE:
SÅDAN GØR DU:
DET MÅ DU ALDRIG GØRE:
Snavns og skidt på kæden er en sikker måde til at slide hele sit 'drivetrain' ned på rekordtid. Selv de dyreste cykler og kæder bliver ret hurtig slidt og skifter man sin kæde ofte, holder hele kædelinjen med kassette og klinger meget længere.
TIDSFORBRUG: 15-20 min. Udføres når kæden er beskidt. Dvs. efter ture i regnvejr eller på våde veje.
DERFOR:
Kæden overfører al din kraft og alle dine watt til baghjulet og kæden skal holdes ren og velsmurt. En ren kæde giver en hurtigere og flottere cykel.
Denne del er særdeles vigtig, da en slidt kæde hurtigt kan slide både kassette og klinger ned på kort tid - og det kan være dyrt at udskifte.
DET SKAL DU BRUGE:
SÅDAN GØR DU:
DET MÅ DU ALDRIG GØRE:
Cross+Gravel er en cykeltype, der kan køre godt, hurtigt og længe på alle typer af underlag. Derfor er det en meget populær vinter- og efterårscykel, hvor man får et relativt bredt indsatsområde i een og samme cykel.
Vi oplever flere og flere, der begynder med gravelcykling fra et udgangspunkt i landevejssporten og som ønsker en vintercykel, de både kan få glæde af hele året og anvende på flere typer af underlag.
Efterårs- og vintertræning i gravel- og crossterræn kan nemlig være et godt supplement til landevejen og/eller rendyrket MTB.
Det er det, fordi du hhv. kommer væk fra de kolde og vindblæste landeveje og ind i læ i skovene. Og du kommer væk fra glatte, bladdækkede og mudrede rødder og singletracks op i tørvejr på bredere grusstykker.
I denne guide kan du læse mere om, hvordan du bedst sætter anvendelsen af en gravelcykel op vha. valg af dæktype.
Man kan sagtens køre sine transportkilometer på landevejen på både gravel- og crossdæk. Ønsker man at sidde med i en landevejsfelt på en Cross+Gravelcykel kan man dog med stor fordel skifte sine dæk til et sæt landevejsspecifikke.
Det skal understreges, at Pronghorn leverer alle cykler med glimrende all-round graveldæk, som sagtens kan bruges bredt.
LANDEVEJ:
Kør med landevejsdæk helt op til 28 mm eller 30 mm bredde. Juster dæktryk efter din vægt og underlaget. Vælger du et landevejsdæk med god resistens mod punkteringer kan du godt slå nogle sløjfer ind på nogle tørre gravelstykker uden at forøge risikoen for at punktere markant.
GRAVEL:
Kør med et graveldæk. Afhængigt af, om du ønsker at køre ren grus eller mixe med sektorer med landevej, kan du vælge hvor store knopper, du vil have. Juster med dæktrykket afhg. af, om du ønsker at køre mest gravel eller landevej. Jo lavere dæktryk des bedre affjedring.
CROSS:
Vælg et crossdæk, der kan få dig til at stå fast i mudder, sand eller på vådt græs. Jo større knopper, des bedre traction. Igen kan du her justere med dæktrykket. Crossdækket vil være den langsomste type af dæk til at køre på landevejen med.
TUBELESS:
Dæk uden slanger er det nye sort og kan effektivt både nedsætte antallet af punkteringer og øge komfort via et lavere dæktryk. Ulempen ved tubeless er, at det er svært at skifte dæk løbende og man kan risikere at stå med et dæk, hvor al luften er røget ud af siden. Derfor anbefaler vi altid, at man har en reserveslange med.
FLERE HJULSÆT:
Ønsker du både at køre ren landevej og ren gravel henover en længere periode, kan du med fordel investere i et ekstra sæt hjul. Dette hjulsæt står så klar med den ønskede dæktype og evt. en kassette, der passer til det ønskede underlag. Husk, at der er grænser for, hvor forskellige gearinger den samme kæde kan håndtere pga. længden. Flere hjulsæt kan også være løsningen, hvis man fx ønsker at køre tubeless og have specifikke dæk til flere underlag.