SERVICEGUIDES

Her kan du få grundlæggende hjælp og vejledning til service og vedligeholdelse af din Pronghorn cykel.

 

SAMLING AF CYKEL FRA WEBSHOP – RACER & GRAVEL


Det tager kun få minutter at samle en ny cykel. Du skal bare være opmærksom på, at du ikke overspænder bolte.


 

FOLD TEKST UD [↓]

DET SKAL DU BRUGE:

  • Umbraconøgler (til alu frempind og styr).
  • Torx og umbraco til integrerede carbonstyr.
  • Evt. momentnøgle, der sikrer korrekt spænding på skruer.


SÅDAN GØR DU:

  1. Pak cyklen ud.
  2. Placér sadel i den ønskede højde og spænd med 5-6 NM.
  3. Se evt. særskilt guide for indstilling af højde på sadel.

5-6 NM er ca. 'fingerstramt' mellem tommel og hhv. pege- og langfinger.

Vedr. tubeless.
Bemærk venligst, at nye cykler, der leveres med tubeless, kan risikere at tabe luften indtil de har været ude at køre første gang. Du skal bare pumpe dækkende op og køre, så løser det sig fremover.

Vedr. cykelcomputere.
Er din cykel monteret med out-front mount til cykelcomputer anbefaler vi, at du altid kører med en sikkerhedssnor på din computer. Vi yder ikke garanti på beskadigede computere.




DET MÅ DU ALDRIG:

  • Spænde for hårdt på carbon-cykler eller -frempinde, da du kan skade carbonen.
  • Spænde for lidt på alu, da styret så ikke sidder helt fast.
  • Tørre det fedtede Carbon Paste af indersiden af hhv. sadelrør og frempind, da det fastholder delene på plads.

KONTAKT OS, HVIS DU ER DET MINDSTE I TVIVL.

 

SAMLING AF CYKEL FRA WEBSHOP – MTB


Det tager kun få minutter at samle en ny cykel. Du skal bare være opmærksom på, at du ikke overspænder bolte.
 

FOLD TEKST UD [↓]

DET SKAL DU BRUGE:

  • Umbraconøgler (til alu frempind og styr).
  • Torx og umbraco til integrerede carbonstyr.
  • Evt. momentnøgle, der sikrer korrekt spænding på skruer.
  • Gaffelpumpe.


MTB STYR & FORGAFLER – SÅDAN GØR DU:

  1. Drej styret så det peger lige frem. Sigt evt. efter fordæk med et øje lukket. 
  2. Forgaflen vender rigtigt, når broen er foran styret og bremsekaliberen sidder bag på gaflen og peger ind mod kranksættet.
  3. Spænd top cap ovenpå styr med 5-6 NM.
  4. Spænd frempindens bolte på siderne med 5-6 NM.
  5. Pump luft i forgaflen med en gaffelpumpe i overensstemmelse med producentens guide på siden af gaflen.
  6. Vi leverer gafler med luft i, men du får brug for en gaffelpumpe for at holde trykket igennem cyklens levetid.
5-6 NM er ca. 'fingerstramt' mellem tommel og hhv. pege- og langfinger.

Husk aldrig at spænde sadelpinden med mere end 4-5NM, da det kan forringe performance af en evt. dropper post.

KUN VED MTB FULL SUSPENSION:


 
  1. Indstil trykket i baggaflen med en gaffelpumpe. 
  2. Trykket er: 2 x vægt i kg. + 20 – målt i PSI.
  3. Eksempel: 2 x 80 kg. + 20 = 180 PSI.
  4. Når du sidder på cyklen skal sag - altså hvor meget dæmperen giver efter under dig - være ca. 20-30%. Måles på siden af bagdæmperen.
  5. Du trækker elastikken tilbage mod dæmperen, inden du sætter dig på cyklen.
  6. Sæt dig op på sadlen.
  7. Aflæs elastikkens position på siden af dæmperen efter, at du har lettet trykket på sadlen.

Vedr. tubeless.
Bemærk venligst, at nye cykler, der leveres med tubeless, kan risikere at tabe luften indtil de har været ude at køre første gang. Du skal bare pumpe dækkende op og køre, så løser det sig fremover.




DET MÅ DU ALDRIG:

  • Spænde for hårdt på carbon-cykler eller -frem- og sadelpinde, da du kan skade carbonen.
  • Spænde for lidt på alu, da styret så ikke sidder helt fast.
  • Tørre det fedtede Carbon Paste af indersiden af hhv. sadelrør og frempind, da det fastholder delene på plads.
  • Køre på en MTB UDEN luft i for- og evt. baggaffel.

KONTAKT OS, HVIS DU ER DET MINDSTE I TVIVL.

 

SÅDAN PASSER DU PÅ DIN NYE CYKEL



Overholder du nogle få og enkle retningslinjer kører din nye cykel godt og længe med et minimum af vedligeholdelse.

FOLD TEKST UD [↓]

Sådan passer du på din nye cykel

Kæde, cassette og klinger

Hold kædelinjen ren med en klud. Skyl og/eller tør snavs og skidt af kæden efter hver tur. Brug voks til at smøre med. Skift kæden ofte og brug en kædemåler til at kontrollere med.


Vask og rengøring

Brug aldrig højtryksrenser eller trykluft. Brug ikke kemi-
kalier, men gerne degreaser til kædelinjen.


Affjedrede gafler MTB

Kør aldrig uden det anviste tryk i gaflen. Hold gaflerne serviceret i henhold til producenternes forskrifter.


Bremser

Hold bremseskiverne og -kalibre rene, så de ikke slides ned hurtigt. Tryk ikke ind på selve grebene, når hjulene ikke sidder på cyklen.


Bolte til frempind, styr, styrfittings og sadelpind

Spænd aldrig bolte mere end 5 Nm (fingerstramt) - med mindre andet er angivet. Tør aldrig det fedtede carbon paste af indvendigt i rammen.


Service

Husk generel service af din cykel. Serviceintervaller afhænger dels af, hvor langt og hvor ofte, du cykler, samt i hvilket vejr og på hvilket underlag.

 

INDSTILLING AF SADELHØJDE

Sadelhøjden er det vigtigste parameter for at sidde rigtigt og godt på sin cykel. Sidder man rigtigt kan man undgå skader og køre mere effektivt.

FOLD TEKST UD [↓]
 

Denne guide er kun vejledende. Vi anbefaler at teste sin position ved at justere højden med 1-2 mm ad gangen op og ned.

  1. Sæt dig op på cyklen, mens du læner dig ind mod en væg.
  2. Hold ved styret eller håndtag.
  3. Sæt hælene på pedalerne med cykelsko på. 
  4. Kør baglæns rundt på pedalerne.
  5. Højden på din sadel skal være sådan, at dine ben er næsten strakt, når pedalen er i bund med hælen på pedalen.
  6. Du skal kunne træde baglæns i denne position uden at rokke med hofterne. Gør du det er sadlen for højt oppe.
  7. Sadlen skal spændes med 5-6 NM (fingerstram).

Generel tommelfingerregel MTB og cross cykler skal have sadlen ca. 1 cm lavere end landevej.

Du kan også eksperimentere med at flytte sadlen frem og tilbage 1-2 mm ad gangen og mærke forskellen.

Jo længere fremme sadlen er placeret, des mere bruges forsiden af lårmusklerne. Og des længere tilbage des mere bruges bagsiden af lårmusklerne.

Ønsker du at være helt sikker på, at du sidder i den rigtige position, kan du få foretaget et bikefit således, at alle kontaktflader med cyklen til at være indstillet korrekt.

OBS MTB! Husk aldrig at spænde sadelpinden med mere end 4-5NM, da det kan forringe performance af en evt. dropper post.

RENGØRING OG SMØRING AF KÆDE

Kæden overfører al din kraft og alle dine watt til baghjulet og kæden skal holdes ren og velsmurt. En ren kæde giver en hurtigere og flottere cykel.
 

FOLD TEKST UD [↓]

DERFOR:

Snavns og skidt på kæden er en sikker måde til at slide hele sit 'drivetrain' ned på rekordtid. Selv de dyreste cykler og kæder bliver ret hurtig slidt og skifter man sin kæde ofte, holder hele kædelinjen med kassette og klinger meget længere. At en cykel er ny sikrer ikke mod, at bremseklodser og kæder skal skiftes relativt ofte.

Generelt holder MTB og cross samt gravel kæder og sliddele noget kortere tid end landevejscykler. Det er et spørgsmål om mudder og jord.


TIDSFORBRUG: 10-15 MIN.


DET SKAL DU HOLDE ØJE MED:

Ofte: Sliddele og gearing

  • Kæde: Er den slidt? Brug en kædemåler.
  • Tandhjul kassette: Er tænderne lidt spidse?
  • Tandhjul klinger: Er tænderne lidt spidse?
  • Tandhjul bagskifter (pulley-hjul): Spidse tænder?
  • Bremseklodser: Er de slidte?
  • Indstilling af bag- og forskifter: Skifter gearene og er det lydløst under kørsel?
  • Geardrop: Er det bøjet? Se bagfra på cyklen.
  • MTB for- og evt. baggaffel: Er der korrekt tryk i gaflerne. (Se producentens eget servicehæfte eller website).
     

Sjældnere: Lejer

  • Kuglelejer nav: Tag fat i fælgen og rok fra side til side på tværs af kørselsretning.
  • Kassette frihjul: Sidder det fast og er uden slør?
  • Krank: Rok i pedalarme. Er der slør?
  • Styrfittings: Tag forbremsen og rok cyklen frem og tilbage?
  • KUN MTB: Lejer bagstel full-suspension.
  • KUN MTB: Forgaffel og baggaffel service-intervaller fra producent. Se manualer fra producenten RockShox her: Se manual ➔


DET MÅ DU ALDRIG GØRE:

  • Køre med beskidt kæde.
  • Køre med slidt kæde.

Vi anbefaler at bruge vores autoriserede værksteder til service.

Find værksteder ➔ 

 

VASK AF CYKEL

En ren cykel er en hurtig cykel. En ren cykel holder længere, giver højere køreglæde og holder brugtprisen bedre.

FOLD TEKST UD [↓]


TIDSFORBRUG: 
10-15 minutter. Udføres når cyklen er beskidt. Dvs. efter ture i regnvejr eller på våde veje.


DERFOR SKAL MAN VASKE SIN CYKEL:

En ren cykel er en hurtig cykel. En ren cykel holder længere, giver højere køreglæde og holder brugtprisen bedre. Og så er det jo bare ulirens at komme anstigende på en beskidt cykel.

Vi anbefaler at vaske cyklen ofte. Det er lettere at holde en ren cykel ren, end at skulle rengøre en cykel, der har samlet snavs gennem længere tid. Sliddele som kæde, kassette, klinger og pulleyhjul kan desuden ikke holde ret længe, hvis de er fulde af skidt og mudder.
 

DET SKAL DU BRUGE:

  • Spand eller vandslange.
  • Børste eller svamp.
  • Opvaskemiddel eller sæbespray til cykler.
  • Klude til aftørring af hhv. stel og kæde.
  • Smøremiddel til kæde.


SÅDAN GØR DU:

  1. Gør din cykel våd med en vandslange (uden at spule.)
  2. Vask den ovenfra og ned med børste og sæbe. (Brug ikke børsten på kæde, kassette eller klinger).
  3. Vigtige steder er under stellet, fælge, bremseflader, og mellem for- og baggaflerne. Hvis cyklen er meget beskidt kan man tage hjulene af og dermed komme bedre ind i gafler og til hjulene.
  4. Vask evt. skivebremser med en anden børste, da de ellers ikke bliver helt rene.
  5. Lad evt. sæben sidde lidt.
  6. Skyl vandet af nænsomt oppe fra og ned.
  7. Tør efter med en ren klud. Brug ikke kompressor til at tørre.
  8. Tør kæden af med en anden klud. (Hold om kæden med kluden nederst mellem klinger og bagskifter og drej pedalerne baglæns).
  9. Smør kæden med lidt smøremiddel og tør kæden af igen som pkt. 7.
  10. Smør bevægelige led på hhv. bag- og forskrifter med en dråbe smøremiddel og tør efter.
  11. Rul en tur i tørvejr og nyd det.



DET MÅ DU ALDRIG GØRE:

  • Spule med en højtryksrenser
  • Tørre med en kompressor.
     

 

LØBENDE EFTERSYN & SERVICE

Snavns og skidt på kæden er en sikker måde til at slide hele sit 'drivetrain' ned på rekordtid. Selv de dyreste cykler og kæder bliver ret hurtig slidt og skifter man sin kæde ofte, holder hele kædelinjen med kassette og klinger meget længere.

FOLD TEKST UD [↓]

TIDSFORBRUG: 15-20 min. Udføres når kæden er beskidt. Dvs. efter ture i regnvejr eller på våde veje.

DERFOR:
Kæden overfører al din kraft og alle dine watt til baghjulet og kæden skal holdes ren og velsmurt. En ren kæde giver en hurtigere og flottere cykel.

Denne del er særdeles vigtig, da en slidt kæde hurtigt kan slide både kassette og klinger ned på kort tid - og det kan være dyrt at udskifte.


DET SKAL DU BRUGE:

  • Degreaser
  • Evt. pensel
  • Klude
  • Vand
  • Smøremiddel
  • Gammel rengøringssvamp


SÅDAN GØR DU:

  1. Tør din kæde af. (Hold om kæden med kluden og drej pedalerne baglæns)
  2. Påfør degreaser på kæden - brug evt. en pensel eller en klud.
  3. Lad midlet virker efter foreskrifterne.
  4. Skyl midlet af med vand.
  5. Vask evt. med en sæbe og en gammel svamp og skyl efter med vand.
  6. Tør kæden ren med en klud.
  7. Smør kæden med lidt smøremiddel og tør kæden af igen som pkt. 6. (Se særskilt guide).
  8. Smør på oversiden af kæden - dvs. ovenpå det nederste stykke af kæden. Pas på med at komme for meget på. Og smør ikke på kassette eller klinger.
  9. Tør kæden ren med en klud (Hold om kæden med kluden og drej pedalerne baglæns)
  10. Brug evt. kædemåler til at kontrollere om kæden skal skiftes.
  11. Giv en dråbe olie til de bevægelige dele på for- og bagskiftere.
  • Har man lyst og overskud kan man behandle hhv. kassette og klinger på samme måde.
  • Cross og mountainbikes skal ofte have rengjort kæde afhg. af hvor ofte den bruges og om der køres i mudder.
  • Brug et smøremiddel, der passer til hhv. tørt eller vådt vejr.



DET MÅ DU ALDRIG GØRE:

  • Spule med en højtryksrenser.
  • Tørre med en kompressor.
  • Husk service af dine sliddele. Dvs. kæde, kassette, klinger, pulley-hjul, kabler, gearskiftere, MTB-gafler osv.

 

TUBELESS FOR OG IMOD

ER DU TUBELESS READY?

Læs vores Quick Guide om Tubeless set-up på Pronghorn sportscykler.

Tubeless set-up på dæk er blevet en populær del af vores upgrade program.

FOLD TEKST UD [↓]

Tubeless er nu her, der og alle vegne og senest også i de professionelle landevejsfelter, der indtil for få år siden kun kørte på smalle, lukkede ringe med højt dæktryk.

Men hvad er op og ned mht. til de slangeløse dæk?

Helt generelt er vores anbefaling klar og utvetydig. Vi er for tubeless.

Tubeless er lettere, hurtigere, ruller bedre og punkterer sjældnere end de traditionelle slanger. 

Ulemperne er færre og de få, der er, er ikke værre end med almindelige slanger.


BAGGRUNDEN FOR TUBELESS

Tubeless stammer oprindeligt fra MTB- og cykel cross sporten.

På ujævne underlag i og mudret terræn er det en fordel at køre med et meget lavt dæktryk, da det øger dækkenes greb og mindsker rullemodstanden.

Problemet er dog, at det optimale dæktryk mht. greb og performance er så lavt, at man risikerer de såkaldte ‘snake bites’, hvor slangen klemmes mellem fælg og dæk og punkterer.

Ved at eliminere slangen kan man dermed opnå en markant bedre performance og færre punkteringer.

Derudover har tubeless den store fordel, at det i mange tilfælde er selvlappende og man kan dermed ofte blot køre videre, når man får et lille hul eller en siver.

Det har givet en kæmpe fordel i konkurrencer, hvor blot en enkelt punktering var katastrofal i MTB eller i cross.


TEKNISK

Rent teknisk er tubeless en flydende væske, der danner et forsegling mellem dæk og fælg. 

Ventilen er derfor ikke knyttet til en slange, men blot en løs ventil, som monteres direkte ned i hullet til fælgen.

Rent teknisk kræves udover ventil og væske, at både fælg og dæk er såkaldt ’Tubeless Ready’.

Det kræver et tæt fælgbånd og så selvfølgelig det rette håndelag ved montering. Men det klarer vores dygtige mekanikere.


KATEGORIER

Tubeless er i dag standarden i både MTB og cross og i takt med at landevejssporten benytter bredere og bredere dæk og lavere dæktryk har fordele ved tubeless også gjort, at landevejsryttere i dag ofte kører tubeless.

Den gamle old school forestilling på landevejen om, at et hårdt pumpet dæk er lig med lavere rullemodstand, er i dag afløst af viden om, at lav rullemodstand på asfalt også kommer af et lavt dæktryk. Og med tubeless kan man køre et dæktryk, der er markant lavere end med slange.


ULEMPER

Der er en del historier om oplevelser med tubeless, hvor dækket er enten revnet eller krænget af med spildt tubeless vædske som en uheldig bivirkning.

Der er vores klare opfattelse, at de oplevelser ofte skyldes en forkert montering eller udstyr, der ikke er tubeless ready – noget der ikke bliver et problem, når det monteres professionelt af vores mekanikere med de rigtige dele på helt nye cykler.

Vi anbefaler, at man altid kører med en ekstra slange og pumpe/CO2-gun i baglommen selvom, at man kører tubeless, fordi man altid kan sætte den i og så trille hjem. Det er sjældent, at det sker og det er ikke mere end bøvlet, end når man kører med slanger.

Desuden findes der nogle små propper, man kan sætte i større huller, og så kan rulle hjem.

Monteringen med tubeless kræver dog lidt mere snilde end normalt slangebaseret set-up.


ANBEFALING

Vi anbefaler tubeless til alle. På alle typer af cykler. Vi kører selv med det. 

Du kører hurtigere og mere komfortabelt – og du punkterer sjældnere.

Men er du typen, der ofte skifter dæk på det samme sæt fælge, vil vi anbefale at overveje det en ekstra gang. Eller evt. købe et sæt ekstra hjul.

Særligt nye ryttere, uden så megen erfaring i af skifte slange og dæk hurtig, vil opleve en glæde ved ikke at punktere så ofte.


LÆS MERE

Der er rigtig mange gode videoer på nettet, der viser både montage og vedligeholdelse af tubeless.

VALG AF DÆK TIL GRAVEL CYKLER

Cross+Gravel er en cykeltype, der kan køre godt, hurtigt og længe på alle typer af underlag. Derfor er det en meget populær vinter- og efterårscykel, hvor man får et relativt bredt indsatsområde i een og samme cykel.

FOLD TEKST UD [↓]

Vi oplever flere og flere, der begynder med gravelcykling fra et udgangspunkt i landevejssporten og som ønsker en vintercykel, de både kan få glæde af hele året og anvende på flere typer af underlag.

Efterårs- og vintertræning i gravel- og crossterræn kan nemlig være et godt supplement til landevejen og/eller rendyrket MTB.

Det er det, fordi du hhv. kommer væk fra de kolde og vindblæste landeveje og ind i læ i skovene. Og du kommer væk fra glatte, bladdækkede og mudrede rødder og singletracks op i tørvejr på bredere grusstykker.

I denne guide kan du læse mere om, hvordan du bedst sætter anvendelsen af en gravelcykel op vha. valg af dæktype.

Man kan sagtens køre sine transportkilometer på landevejen på både gravel- og crossdæk. Ønsker man at sidde med i en landevejsfelt på en Cross+Gravelcykel kan man dog med stor fordel skifte sine dæk til et sæt landevejsspecifikke.

Det skal understreges, at Pronghorn leverer alle cykler med glimrende all-round graveldæk, som sagtens kan bruges bredt.

LANDEVEJ:

Kør med landevejsdæk helt op til 28 mm eller 30 mm bredde. Juster dæktryk efter din vægt og underlaget. Vælger du et landevejsdæk med god resistens mod punkteringer kan du godt slå nogle sløjfer ind på nogle tørre gravelstykker uden at forøge risikoen for at punktere markant.

GRAVEL:

Kør med et graveldæk. Afhængigt af, om du ønsker at køre ren grus eller mixe med sektorer med landevej, kan du vælge hvor store knopper, du vil have. Juster med dæktrykket afhg. af, om du ønsker at køre mest gravel eller landevej. Jo lavere dæktryk des bedre affjedring. 

CROSS:

Vælg et crossdæk, der kan få dig til at stå fast i mudder, sand eller på vådt græs. Jo større knopper, des bedre traction. Igen kan du her justere med dæktrykket. Crossdækket vil være den langsomste type af dæk til at køre på landevejen med.

TUBELESS:

Dæk uden slanger er det nye sort og kan effektivt både nedsætte antallet af punkteringer og øge komfort via et lavere dæktryk. Ulempen ved tubeless er, at det er svært at skifte dæk løbende og man kan risikere at stå med et dæk, hvor al luften er røget ud af siden. Derfor anbefaler vi altid, at man har en reserveslange med.

FLERE HJULSÆT:

Ønsker du både at køre ren landevej og ren gravel henover en længere periode, kan du med fordel investere i et ekstra sæt hjul. Dette hjulsæt står så klar med den ønskede dæktype og evt. en kassette, der passer til det ønskede underlag. Husk, at der er grænser for, hvor forskellige gearinger den samme kæde kan håndtere pga. længden. Flere hjulsæt kan også være løsningen, hvis man fx ønsker at køre tubeless og have specifikke dæk til flere underlag.

Shop vores cykler

Genveje til Pronghorn

TRE FLOTTE SHOWROOMS I DANMARK